Algemene voorwaarden

Hieronder vindt u onze algemene voorwaarden.



Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 – De prijs
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
Artikel 11 – Levering en uitvoering
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 – Betaling
Artikel 14 – Klachtenregeling
Artikel 15 – Geschillen
Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

- Artikel 1: Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1: Bedenktijd: de periode waarin je als consument het recht hebt om van een aankoop af te zien;
1.2: Consument: een persoon die een overeenkomst op afstand aangaat met een bedrijf, maar niet handelt in de uitoefening van zijn/haar beroep of bedrijf;
1.3: Dag: een dag op de kalender;
1.4: Duurtransactie: een overeenkomst op afstand voor meerdere producten en/of diensten, waarbij de verplichtingen voor levering en/of afname verspreid zijn over een bepaalde periode;
1.5: Duurzame gegevensdrager: een middel waarmee je informatie die aan jou persoonlijk gericht is, kunt opslaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de informatie mogelijk maakt;
1.6: Herroepingsrecht: het recht van een consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
1.7: Modelformulier: het standaard formulier voor herroeping dat door een ondernemer ter beschikking wordt gesteld aan een consument die van zijn/haar herroepingsrecht gebruik wil maken;
1.8: Ondernemer: een persoon of bedrijf dat producten en/of diensten op afstand aanbiedt aan consumenten;
1.9: Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand, in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten;
1.10: Techniek voor communicatie op afstand: een middel dat gebruikt kan worden om een overeenkomst te sluiten zonder dat de consument en ondernemer tegelijkertijd in dezelfde ruimte zijn.
1.11: Algemene Voorwaarden: de standaardvoorwaarden die gelden bij aankopen bij de ondernemer.

- Artikel 2: Identiteit van de ondernemer

ibocare.nl
Radonweg 10
3812RL Amersfoort
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:30 uur. Zaterdag 09:00 tot 13:30 uur
E-mailadres: [email protected]
KvK-nummer: 65085639
Btw-identificatienummer: NL002231868B21

Indien de activiteit van de ondernemer is onderworpen aan een relevant vergunningstelsel: de gegevens over de toezichthoudende autoriteit:

Indien de ondernemer een gereglementeerd beroep uitoefent:
- de beroepsvereniging of -organisatie waarbij hij is aangesloten;
- de beroepstitel, de plaats in de EU of de Europese Economische Ruimte waar deze is toegekend;
- een verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn en aanwijzingen waar en hoe deze beroepsregels toegankelijk zijn.

- Artikel 3: Toepasselijkheid

3.1: Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van de ondernemer en op alle overeenkomsten op afstand en bestellingen tussen de ondernemer en de consument.
3.2: Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, krijgt de consument de tekst van deze algemene voorwaarden ter beschikking gesteld. Als dit niet mogelijk is, wordt aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en op verzoek van de consument kosteloos worden toegestuurd.
3.3: Als de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld. Dit gebeurt op een manier die het voor de consument makkelijk maakt om de tekst op te slaan op een duurzame gegevensdrager. Als dit niet mogelijk is, wordt aangegeven waar de consument de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan inzien en dat ze op verzoek kosteloos worden toegestuurd.
3.4: Als naast deze algemene voorwaarden ook specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, geldt het tweede en derde lid van dit artikel ook voor die voorwaarden. Als er tegenstrijdigheden zijn tussen algemene voorwaarden, kan de consument zich altijd beroepen op de bepaling die het meest gunstig is voor hem of haar.
3.5: Als één of meer bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand. De betreffende bepaling wordt dan vervangen door een bepaling die zo veel mogelijk aansluit bij de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
3.6: Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, worden beoordeeld op basis van de geest van deze algemene voorwaarden.
3.7: Als er onduidelijkheden zijn over de uitleg of inhoud van één of meer bepalingen van deze voorwaarden, worden deze uitgelegd op basis van de geest van deze algemene voorwaarden.

- Artikel 4: Het aanbod

4.1: Als een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of aan bepaalde voorwaarden gebonden is, dan wordt dit expliciet vermeld in het aanbod.
4.2: Het aanbod is niet bindend. De ondernemer behoudt zich het recht voor om het aanbod te wijzigen en aan te passen.
4.3: Het aanbod omvat een nauwkeurige en volledige beschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. Deze beschrijving moet gedetailleerd genoeg zijn om de consument in staat te stellen het aanbod goed te beoordelen. Indien de ondernemer afbeeldingen gebruikt, moeten deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten zijn. Fouten in het aanbod zijn niet bindend voor de ondernemer, tenzij deze duidelijk te herkennen zijn als vergissingen of fouten.
4.4: Alle afbeeldingen, specificaties en gegevens in het aanbod zijn indicatief en kunnen niet leiden tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
4.5: Afbeeldingen bij producten zijn een getrouwe weergave van de aangeboden producten. De ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de werkelijke kleuren van de producten.
4.6: Elk aanbod bevat informatie die de consument duidelijk maakt wat de rechten en plichten zijn die voortvloeien uit de aanvaarding van het aanbod. Dit omvat met name:
- De totaalprijs inclusief belastingen;
- Eventuele verzendkosten;
- Hoe de overeenkomst tot stand komt en welke stappen daarvoor nodig zijn;
- Of het herroepingsrecht van toepassing is;
- Hoe er betaald, geleverd en uitgevoerd zal worden;
- De termijn voor aanvaarding van het aanbod of de garantieperiode voor de prijs;
- Kosten voor communicatie op afstand indien deze afwijken van het reguliere tarief;
- Of de overeenkomst wordt gearchiveerd en hoe deze voor de consument beschikbaar is;
- Hoe de consument zijn gegevens kan controleren en corrigeren voor het sluiten van de overeenkomst;
- Andere talen waarin de overeenkomst gesloten kan worden naast Nederlands;
- De gedragscodes waar de ondernemer zich aan houdt en hoe de consument deze elektronisch kan raadplegen;
- De minimale duur van de overeenkomst bij duurtransacties.
- Optioneel: beschikbaarheid van maten, kleuren, en materialen.

- Artikel 5: De overeenkomst

5.1: De overeenkomst komt tot stand wanneer de consument het aanbod accepteert en aan de gestelde voorwaarden voldoet, behalve in gevallen beschreven in lid 4.
5.2: Als de consument het aanbod elektronisch accepteert, bevestigt de ondernemer onmiddellijk langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding. Zolang de ontvangst niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst opzeggen.
5.3: Bij elektronische overeenkomsten treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen om de veilige overdracht van gegevens te waarborgen. Bij elektronische betalingen neemt de ondernemer passende beveiligingsmaatregelen.
5.4: Binnen de wettelijke grenzen kan de ondernemer controleren of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en andere feiten en omstandigheden die relevant zijn voor een verantwoorde afstandsovereenkomst. Als de ondernemer goede redenen heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, kan hij de bestelling weigeren of bijzondere voorwaarden stellen voor de uitvoering.
5.5: Bij het product of de dienst stuurt de ondernemer schriftelijk of op een manier die door de consument op een toegankelijke manier op een duurzame gegevensdrager kan worden opgeslagen:
5.6: het adres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
5.7: de voorwaarden en procedures voor het uitoefenen van het herroepingsrecht, of een duidelijke vermelding dat het herroepingsrecht is uitgesloten;
5.8: informatie over garanties en service na aankoop;
5.9: de gegevens zoals beschreven in artikel 4 lid 3, tenzij deze al zijn verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
5.10: de opzeggingsvereisten voor overeenkomsten die langer dan één jaar of van onbepaalde duur zijn.
5.11: Bij duurovereenkomsten is lid 10 alleen van toepassing op de eerste levering.
5.12: Elke overeenkomst wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.

- Artikel 6: Herroepingsrecht

6.1: Je hebt als klant het recht om de overeenkomst voor de aankoop van producten binnen 14 dagen zonder opgave van redenen te ontbinden. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de klant of een vooraf door de klant aangewezen vertegenwoordiger die dit aan de ondernemer heeft doorgegeven.
6.2: Tijdens de bedenktijd dient de klant zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. Het product mag alleen worden uitgepakt of gebruikt om te beoordelen of de klant het product wil behouden. Als de klant besluit het product terug te sturen, moet hij het product met alle bijgeleverde accessoires en indien mogelijk in de originele staat en verpakking terugsturen, zoals aangegeven door de ondernemer.
6.3: Als de klant gebruik wil maken van het herroepingsrecht, moet hij dit binnen 14 dagen na ontvangst van het product aan de ondernemer laten weten via het modelformulier. Het product moet dan binnen 14 dagen worden teruggestuurd. De klant moet kunnen bewijzen dat het product tijdig is teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
6.4: Als de klant na het verstrijken van de genoemde termijnen niet heeft laten weten gebruik te willen maken van het herroepingsrecht of het product niet heeft teruggestuurd, wordt de koop definitief.

Meer informatie over retourneren is te vinden op de pagina 'Garantie- en retourvoorwaarden'

- Artikel 7: Kosten in geval van herroeping

7.1: Als de consument zijn herroepingsrecht gebruikt, moet hij/zij zelf de kosten betalen voor het terugsturen van het product.
7.2: Als de consument al betaald heeft, moet de ondernemer zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van het teruggestuurde product, het betaalde bedrag terugbetalen. De ondernemer kan het geld alleen terugbetalen als het product is teruggestuurd of als de consument bewijs kan leveren dat het product is teruggestuurd. De terugbetaling wordt gedaan via dezelfde betaalmethode die de consument heeft gebruikt, tenzij de consument uitdrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
7.3: Als het product beschadigd is door de consument zelf, is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
7.4: De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product als de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt vóór het sluiten van de koopovereenkomst.

- Artikel 8: Uitsluiting herroepingsrecht

8.1: De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor bepaalde producten en diensten, zoals hieronder beschreven. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt alleen als de ondernemer dit duidelijk heeft vermeld in het aanbod of tijdig voor het sluiten van de overeenkomst.
8.2: Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor producten die op maat zijn gemaakt volgens de specificaties van de consument.
8.3: Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn.
8.4: Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor producten die niet teruggezonden kunnen worden vanwege hun aard.
8.5: Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor producten die snel kunnen bederven of verouderen.
8.6: Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor producten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
8.7: Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
8.8: Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor diensten met betrekking tot logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding die op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode moeten worden geleverd.
8.9: Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor diensten waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken.

- Artikel 9: De prijs

9.1: De prijzen van producten en/of diensten blijven gedurende de geldigheidsduur van het aanbod hetzelfde, tenzij er wijzigingen zijn in de btw-tarieven.
9.2: Als de prijzen van producten of diensten afhankelijk zijn van schommelingen op de financiële markt waar de ondernemer geen invloed op heeft, kan de ondernemer variabele prijzen aanbieden. Dit wordt vermeld bij het aanbod.
9.3: Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als dit voortkomt uit wettelijke regelingen of bepalingen.
9.4: Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als de ondernemer dit bedongen heeft en als dit voortkomt uit wettelijke regelingen of bepalingen, of als de consument de mogelijkheid heeft om de overeenkomst op te zeggen vanaf de dag dat de prijsverhoging ingaat.
9.5: De prijzen die genoemd worden in het aanbod van producten of diensten zijn inclusief btw.
9.6: Er kunnen geen rechten worden ontleend aan druk- en zetfouten in de prijzen van producten en/of diensten. De ondernemer is niet verplicht om het product te leveren voor de foutieve prijs als er sprake is van druk- en zetfouten.

- Artikel 10: Conformiteit en Garantie

10.1: De ondernemer garandeert dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de specificaties zoals vermeld in het aanbod, de redelijke eisen van deugdelijkheid en bruikbaarheid en aan de geldende wet- en regelgeving op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst. Als het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik en dit is overeengekomen, staat de ondernemer hiervoor ook in.
10.2: Een eventuele garantie die de ondernemer, fabrikant of importeur biedt, laat de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer heeft, onverlet.
10.3: Gebreken of foutief geleverde producten dienen binnen 2 maanden na levering schriftelijk bij de ondernemer te worden gemeld. Als de producten worden teruggestuurd, moeten ze zich in de originele verpakking bevinden en in nieuwe staat verkeren.
10.4: De garantietermijn van de ondernemer is gelijk aan de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter nooit verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor individuele toepassingen door de consument, noch voor eventuele adviezen met betrekking tot het gebruik of de toepassing van de producten.
10.5: De garantie is niet van toepassing in de volgende situaties:
- Als de consument zelf of door derden de geleverde producten heeft gerepareerd en/of bewerkt;
- Als de geleverde producten onder abnormale omstandigheden zijn blootgesteld, onzorgvuldig worden behandeld of niet in overeenstemming met de instructies van de ondernemer en/of de verpakking zijn behandeld;
- Als de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die door de overheid zijn gesteld of zullen worden gesteld met betrekking tot de aard of kwaliteit van de toegepaste materialen.

- Artikel 11: Levering en uitvoering

11.1: De ondernemer zal zo zorgvuldig mogelijk omgaan met bestellingen van producten en aanvragen tot verlening van diensten.
11.2: De plaats van levering is het adres dat de consument aan de ondernemer heeft doorgegeven.
11.3: Het bedrijf zal geaccepteerde bestellingen binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij de consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Als de bezorging vertraging oploopt of als een bestelling niet (volledig) kan worden uitgevoerd, zal de consument daarvan binnen 30 dagen op de hoogte worden gesteld en heeft de consument het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. Er is geen recht op schadevergoeding.
11.4: Alle genoemde levertermijnen zijn indicatief en overschrijding ervan geeft de consument geen recht op schadevergoeding.
11.5: Bij ontbinding van de overeenkomst volgens lid 3 zal de ondernemer het betaalde bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
11.6: Als levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer proberen een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Dit zal bij bezorging duidelijk en begrijpelijk worden gemeld. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
11.7: Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten ligt bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of aan een vooraf aangewezen vertegenwoordiger van de consument, tenzij anders is overeengekomen.

- Artikel 12: Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Opzegging
12.1: Als een consument een overeenkomst heeft gesloten voor onbepaalde tijd waarbij regelmatig producten (inclusief elektriciteit) of diensten worden geleverd, dan heeft de consument het recht om deze overeenkomst op elk moment op te zeggen met inachtneming van de opzeggingsregels die zijn afgesproken en een opzegtermijn van maximaal één maand.
12.2: Als een consument een overeenkomst heeft gesloten voor bepaalde tijd waarbij regelmatig producten (inclusief elektriciteit) of diensten worden geleverd, dan heeft de consument het recht om deze overeenkomst tegen het einde van de bepaalde duur op te zeggen met inachtneming van de opzeggingsregels die zijn afgesproken en een opzegtermijn van maximaal één maand.
12.3: De consument kan de genoemde overeenkomsten altijd opzeggen, zonder beperkingen op specifieke tijdstippen of perioden, op dezelfde manier als de overeenkomst is aangegaan en met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer zelf heeft bedongen.

Verlenging
12.4: Als je een overeenkomst voor bepaalde tijd hebt afgesloten om regelmatig producten of diensten te ontvangen, bijvoorbeeld elektriciteit, mag deze niet automatisch stilzwijgend verlengd of vernieuwd worden voor een nieuwe bepaalde periode.
12.5: Een uitzondering hierop geldt voor overeenkomsten die gaan over het regelmatig ontvangen van dag-, nieuws-, en weekbladen en tijdschriften. Deze overeenkomsten mogen wel stilzwijgend verlengd worden voor een maximale duur van drie maanden, maar alleen als de consument deze verlenging tegen het einde kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
12.6: Een overeenkomst voor bepaalde tijd die gaat over het regelmatig ontvangen van producten of diensten mag alleen stilzwijgend verlengd worden voor onbepaalde tijd als de consument te allen tijde kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. Als de overeenkomst gaat over het regelmatig maar minder dan eenmaal per maand ontvangen van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften, geldt een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden.
12.7: Een overeenkomst voor beperkte duur, zoals een proef- of kennismakingsabonnement voor dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften, wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur
12.8: Als een overeenkomst tussen een consument en een ondernemer langer dan één jaar duurt, heeft de consument het recht om na een jaar de overeenkomst op elk moment op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. Dit is echter niet mogelijk als het niet redelijk en billijk is om de overeenkomst vóór het einde van de overeengekomen duur op te zeggen.

- Artikel 13: Betaling

13.1: Tenzij anders afgesproken moet de consument de verschuldigde bedragen betalen binnen 7 werkdagen na het begin van de bedenktermijn die beschreven wordt in artikel 6, lid 1. Als de overeenkomst gaat over het leveren van een dienst, begint deze termijn pas nadat de consument bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
13.2: De consument moet eventuele fouten in de verstrekte of genoemde betaalgegevens direct aan de ondernemer melden.
13.3: Als de consument niet betaalt, heeft de ondernemer het recht om redelijke kosten in rekening te brengen, op voorwaarde dat deze kosten vooraf aan de consument zijn gecommuniceerd en niet in strijd zijn met de wet. Er zijn wettelijke beperkingen die van toepassing kunnen zijn op deze kosten.

- Artikel 14: Klachtenregeling

14.1: De ondernemer heeft een duidelijke klachtenprocedure en zal de klacht volgens deze procedure afhandelen.
14.2: Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden na het constateren van de gebreken volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
14.3: Binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht zal de ondernemer een reactie geven. Als de klacht meer tijd nodig heeft om te verwerken, zal de ondernemer binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht een ontvangstbevestiging sturen met daarin een indicatie van wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
14.4: Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat er een geschil dat wordt behandeld volgens de geschillenregeling.
14.5: Een consument moet in geval van een klacht eerst contact opnemen met de ondernemer. Het is ook mogelijk om een klacht te melden via het Europees ODR-platform (http://ec.europa.eu/odr).
14.6: Een klacht betekent niet automatisch dat de verplichtingen van de ondernemer worden opgeschort, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
14.7: Als de klacht gegrond wordt bevonden, zal de ondernemer naar eigen keuze het product kosteloos vervangen of repareren.

- Artikel 15: Geschillen

15.1: Deze algemene voorwaarden gelden voor overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument, en alleen het Nederlandse recht is van toepassing, zelfs als de consument buiten Nederland woont.
15.2: Het Weens Koopverdrag is niet geldig voor deze overeenkomsten.

- Artikel 16: Aanvullende of afwijkende bepalingen

16.1: Eventuele aanvullende of afwijkende afspraken die niet in overeenstemming zijn met deze algemene voorwaarden, mogen niet nadelig zijn voor de consument en moeten schriftelijk worden vastgelegd of op een manier worden opgeslagen die toegankelijk is voor de consument op een duurzaam opslagmedium.